НАСЛОВНА / Избор уредника / Критичка анализа уџбеника „Здравствено васпитање о репродуктивном здрављу“

Критичка анализа уџбеника „Здравствено васпитање о репродуктивном здрављу“

Др Немања Зарић

Покрајински секретаријат за спорт и омладину АП Војводине је 2013. године на мала врата увео пилот пројекат сексуалног образовања у десет гимназија у Војводини. Уџбеник под називом Здравствено васпитање о репродуктивном здрављу уређивала је група аутора коју су сачињавали гинеколози, психолози, специјалисти социјалне медицине, уролози и епидемиолози. Сексуално образовање, односно образовање омладине о репродуктивном здрављу треба да буде веома важна друштвена брига. У земљи у којој се годишње обави преко 150.000 вештачких абортуса, у којој је половина бракова разведена, у којој велики број жена пати од стерилитета, у којој се у сексуалне односе ступа у све ранијем узрасту и која сваке госине изгуби 35.000 становника, образовање о репродуктивном здрављу треба да буде обавезан предмет. И то није спорно. Верујемо да већина родитеља одобрава сексуално образовање своје деце. Поставља се дакле питање у којој форми један такав предмет треба представити нашој деци. Напомињемо да је овај уџбеник у међувремену претрпео извесне измене у садржајном смислу, а под притиском јавности, организација и појединаца који су се успротивили увођењу оваквог уџбеника у средње школе. Ипак, без обзира на горе поменуто, овде представљамо анализу оригиналног издања наведеног уџбеника, уз осврт на наведене измене, јер чврсто верујемо да су измене биле само тактички потез, и да ће се ови садржаји поново вратити у наше школе. Измене ће бити таксативно наведене на крају ове анализе.

Смисао и значај сексуалног и репродуктивног образовања и васпитања

Сексуално и репродуктивно образовање и васпитање би требало:
– да садржи информације о репродуктивним органима, зачећу,
трудноћи, пренаталном животу и рођењу;
– да информише омладину о сексуално преносивим болестима и
избегавању ризичних сексуалних односа;
– да допринесе померању старосне границе за ступање у
сексуалне односе и да промовише идеал секса са вољеном
особом, у моногамној вези, а идеално би било у браку;
– да промовише брачну заједницу и породицу као природну
средину у којој се и сексуални односи оплемењују и добијају
виши смисао.

Циљ ове критичке анализе поменутог уџбеника је испитивање испуњености горе наведених услова.

Издвојени делови анализе:

Саветовалишта (за младе, прим.аут.) треба да буду на доступном месту, са
пријатељском атмосфером, а било би добро када би поседовали и
бесплатну контрацепцију као понуду младима. – порука у уџбенику

сексуални партнери…разговарају о томе хоће ли или не имати сексуалне партнере изван њиховог односа. – порука у уџбенику

Полигамија се представља као још један алтернативни, подједнако вредан стил живота, поново без изношења било каквог вредносног суда.

Наводи се да не постоје препоруке када се може најраније (или када треба најкасније) почети са сексуалним односима… константно се пропушта прилика да се објасни зашто је важно ступити у сексуалне односе што касније.

КЛИКНИТЕ ОВДЕ ДА БИ ДОБИЛИ ЦЕО ДОКУМЕНТ!

 

О Центру: Центар за заштиту породице

Центар за заштиту породице
Центар за заштиту породице посвећује свој рад одбрани фундаменталних људских права и права родитеља, деце и породице, као и активностима против даље промоције антипородичних "нових људских права".